Magyar Repüléstörténeti Társaság
Hungarian Aviation Historical Society


Bejelentkezés

Hírek 2017


 

 

 

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai-tartalmi megújulása

Kép

 

2017. május 2-án a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakmai-tartalmi megújulása címmel tartott előadást dr. Zsigmond Gábor a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese az Óbudai Egyetem Veterán-esték előadássorozatán belül. A főigazgató-helyettes elmondta, hogy jelen pillanatban 2021-re teszik a nyitás legkorábbi időpontját, de ez eltolódhat későbbre is, a régi épület lerombolt maradványait pedig már eltakarították. 

A kezdeti tervekhez képest már most sok változás történt, egyelőre még csak papíron az épület belső kialakításában. Korábban csupán négyméteres belmagasságról volt szó, nyolc méterenként pedig díszes oszlopok szabdalták a teret. Azóta új tervek születtek, a fotózhatóságot nagymértékben lerontó oszlopok megszűntek, ami maradt, sokkal messzebb esik a másiktól, a belmagasság pedig a legalacsonyabb helyen is 6-7 méter, de ahol áttörik a födémet, ott 12 méteres lesz. Mivel egy ilyen múzeum a tárgyainak legfeljebb 5-10 százalékát tudja egyszerre bemutatni, ezért sokkal sűrűbben rotált időszakos kiállításokra készülünk, többet is lát majd az, aki rendszeresen látogatja a múzeumot. Erre az épületet is felkészítjük: a közlekedőfolyosóknál számolunk a nagy járművek fordulási íveivel, a födémek mindenhol elbírnak villamosnyi terhelést, a nagy termek mellett pedig kialakítunk kisebb javítóműhelyeket is. 

Nemcsak testében, de szellemében is megújul a múzeum - mondta Zsigmond Gábor. Már régebben beszereztünk A3-as szkennereket, most pedig bérlünk A0-sokat is, hogy az óriási tervrajzokat is dokumentálni tudjuk. A 140 ezer negatívnyi képanyagot már elkezdtük digitalizálni, s hogy a legmegfelelőbb helyen lehessen megszemlélni ezeket a fotókat, szerződést kötöttünk a Fortepannal. Ami már kézzel fogható konkrétum: a kiállítási tér az eddigi 4500-4800 négyzetméterről 9000-re bővül, a termek használhatóbbak, könnyebben átrendezhetők lesznek, s konferenciahelyet, valamint modern kutatóközpontot is kialakítunk az épületben.

* hír - 2017.05.03.* MRT


 

Elhunyt Kunár György tagtársunk

Kép

 

2017. április 21-én 83 éves korában elhunyt Kunár György tagtársunk.

Budapesten született 1934. március 26-án. Kora gyermekkora óta vonzotta őt a repülés. Szülei gyakran kirándultak vele a közeli budaörsi repülőtérre. Sorkatona éveit is ott töltötte el a Honvéd Repülésmeteorológiai szolgálatban.  

1950-ben kezdte a vitorlázó repülést a Hármashatár-hegyen. 1956-tól volt a MÁV Sportrepülő Egyesület tagja. Itt Farkashegyen oktatott és repülte meg a 3000 méteres magasságát is a HA-4138-as „Június-18”-cal. Később a motoros repülést is megtanulta és oktatta.

1959. június 1-től a MALÉV Repülésirányító osztálynál dolgozott.  1976-tól  a Ferihegyi repülőtéren a Repülőtér-felügyeleti csoport munkatársa volt.  Később a 80-as években a Siófok-i repülőtéren volt repülőtér felügyelő. Ebből az állásából került nyugállományba 1996-ban.

A Magyar Repüléstörténeti Társaságnak alapító tagja volt.

 

Emlékét megőrizzük.

* hír - 2017.05.02.* MRT


 

Makett kiállítás és verseny Mosonmagyaróváron

Kép     Kép

 

A Mosonmagyaróvári Makettező Klub és Egyesület főszervezésében idén 21. alkalommal került megrendezésre a nagyszabású Makett Kiállítás és Verseny április 22-23 között, mely Európa egyik kiemelkedő eseményévé vált az elmúlt 20 év során. A versenyen különböző kategóriákban indulhattak a nevezők: harcjárművek, repülők, figurák, polgári járművek, hajók lekicsinyített másai kerültek megmérettetésre.  A verseny lebonyolításában számtalan magyar klub, egyesület segített, a zsűrizés tisztjét pedig nemzetközileg elismert szakemberek végezték. Természetesen az esemény évről-évre nem csak a makettezőknek szól, a környező települések lakói, az ide látogató makettezők családtagjai is számtalan kiegészítő program, látnivaló közül válogathattak. Az eseményen Társaságunk kiadványait népszerűsítette az érdeklődők körében, valamint a zsűrinek felajánlottunk néhányat kiadványaink közül, melyekkel a díjazottakat jutalmazták. Az eseményen Magó Károly mint szervező, valamint Harangozó Tamás és Pásztóy András képviselte Társaságunkat.

* hír - 2017.04.24.* MRT


 

Megérkezett az első két oktató repülőgép Szolnokra

Kép     Kép     Kép     Kép     

 

Két korszerű, Zlin Z-242L típusú (21,22-es oldalszámú) cseh repülőgépet és JTAC (előretolt repülésirányító, Joint Terminal Attack Controller) szimulátort adtak át ünnepélyes keretek között pénteken Szolnokon, az Ittebei Kiss József helikopterbázison.

A most beszerzett gépek kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, futár feladatra, akár árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek. A két Zlin Z-242L típusú kiképző és a két Zlin Z-143LSi típusú felderítő és futár repülőgép már korszerű, digitális műszerekkel felszerelt. E gépek műszerezettsége olyan, hogy nemzetközi légi forgalomban is részt tudnak venni, hatótávolságuk 800 kilométer és négy órát képesek egy feltöltéssel repülni. A magyar honvédségi rendszerbe állított új repülőgépek azokat a JAK-52-es kiképző repülőgépeket váltják le, amelyek az '50-es, '60-as évek technikai színvonalának felelnek meg, és további üzemeltetésük már nem lehetséges.

Simicskó István honvédelmi miniszter beszédében handsúlyozta, hogy modernizációra van szükség, fejleszteni kell a Magyar Honvédséget. Ezt a célt szolgálja a tíz évre szóló, Zrínyi 2026 néven meghirdetett honvédelmi és haderőfejlesztési program, amely megőrzi a hagyományokat, az értékeket, a bajtársiasságot és a hazaszeretetet is. A program egyik kézzelfogható eredménye ennek a két repülőgépnek a megérkezése is. A miniszter kiemelte: a 2016-os nyílt közbeszerzési eljáráson a legkedvezőbb ajánlatot a cseh Zlin Aircraft nyújtotta be. Ennek nyomán április végéig a most átadott két Zlin Z-242L típusú kétüléses repülőgép mellett további kettő Zlin Z-143LSi típusú négyüléses repülőgép érkezik Magyarországra. A nettó 363 millió forintos beszerzés a gépeken felül tartalmazza a pótalkatrészeket, tartozékokat, az állomány át- és kiképzését is. 

A mintegy másfél milliárd forint összértékű JTAC szimulátor Szolnokra telepítése amerikai támogatással valósult meg. A valósághű virtuális harcteret szimuláló rendszer rendkívül fontos eszköze a repülésirányító katonák kiképzésének és ilyen berendezéssel a régióban egyedül Magyarország rendelkezik.

* hír - 2017.03.24.* MTI


 

Tizenöt éves együttműködő partnerünk a HungaroControl

Kép     Kép     Kép     Kép

 

Tizenöt éve vált önálló társasággá a magyar légiforgalmi szolgálat. Az ezt megelőző három évtizedben hazánk légi közlekedésének szervezését és irányítását, valamint a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetését a költségvetési szervként működő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság látta el. E két feladatkör szétválasztásával alakult meg 2002 januárjában a HungaroControl és a Budapest Airport, így az iparágban általánosan elterjedt modell szerint Magyarországon is háromszereplős lett a légi közlekedés. Az eltelt tíz év alatt a HungaroControl Zrt. a nemzetközi légiforgalmi irányítás élenjáró szolgáltatója, magyarország egyik legsikeresebb állami tulajdonú vállalata lett.

Tízenöt év alatt a technológia és az infrastruktúra területén óriási fejlesztéseket hajtott végre a magyar légiforgalmi szolgálat. A világszínvonalú MATIAS irányító és tájékoztató szoftvert az egyre nagyobb szakmai elvárásokat követve 8 alkalommal tovább fejlesztette, a repülőtéren speciális mozgásérzékelő rendszert telepített, illetve modernizálta az összes hazai radarkomplexumot. A régi (ANS I.) légiforgalmi irányító központ szomszédságában, összesen 13 milliárd forintos beruházással, uniós támogatással 2013-ra a világ egyik legkorszerűbb irányító központját építette fel (ANS III.), míg az ANS I létesítményben légi navigációs tudásközpontot hozott létre. Itt kapott helyet a HungaroControl nemzetközi kutatás-fejlesztési centruma és az Entry Point Central oktatási akadémia. 2014. április 3-án újranyitották a Koszovó feletti magas légteret. A NATO/KFOR felkérésére - Európában egyedülálló módon -  azóta Budapestről irányítják az ottani forgalmat. 2015 januárjában elindította a Web Alapú Légiforgalmi Tájékoztató Elektronikus Rendszert (WALTER), hogy a honlapon bárki tájékozódhasson a Budapest körzetén belülk mozgó légi járművek repülési adatairól. 2015. február 7-től  Európában elsőként a HungaroControl  vezette be Magyarország légterében a Freee Route Airspace (FRA) rendszert, melyben a repülőgép vezetők maguk jelölhetik ki a repülési tervükben, hogy kijelölt két be- és kilépő pont között hol kívánnak a legrövidebb úton átrepülni a légtérben. A Liszt Ferenc repülőtéren le- és felszálló repülőgépek útvonala a közelkörzetben repülésbiztonsági okokból szabályozott.

2002-ben évente 434 ezer légi járművet kezeltek a légiforgalmi irányítók hazánk légterében, a tavalyi évben ez a szám már megközelítette 760 ezeret, amelynek 13 százaléka érintette menetrendszerűen a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.

* hír - 2017.02.07.* MRT/HC


 

A rendőrség átvette MD902-es típusú helikoptereit

Kép     Kép

 

A rendőrség átvette a nemrég beszerzett öt MD902-es helikopterét, melyek februártól váltják a Mi-2-eseket. Az ünnepélyes átadáson mondott beszédében Papp Károly országos rendőrfőkapitány felidézte, hogy alig száz éve szállt fel az első magyar repülőgép, majd a hatóságok felismerték, hogy szabályokat kell bevezetni a repüléssel kapcsolatban, amelyeket ellenőrizni is kell. A második világháború után már folyamatosan nyíltak a repülőklubok, ezért létrehozták a rendőrségen belül a Légirendészeti Kapitányságot. Az első szolgálati repülést egy csehszlovák Sokol repülőgéppel teljesítették. Azóta számos típus teljesített szolgálatot a rendőrségnél, csehszlovák és lengyel gépek váltották egymást, majd az 1970-es években megérkeztek az első helikopterek, a szovjet Mi-2-esek. Ezt a típust váltják az amerikai MD500-as és 902-es gépekkel, utóbbiból öt darab érkezett, az utolsó példány tavaly decemberben landolt Budapesten. A korábban beszerzett MD500-asokkal együtt kilenc amerikai helikopter teljesít februártól szolgálatot a rendőrség flottájában.

Papp Károly elmondta, hogy a helikopterek feladata a polgári repülésben résztvevők, a repülőterek, a légi járművek ellenőrzése, eltűnt emberek felkutatása, a közbiztonság fenntartása, a vízi és közúti forgalom ellenőrzése, kiemelt állami vezetők szállítása és a határvédelem lesz.
A flottába állított MD902-esek a németországi Baden-Württemberg tartományból érkeztek Magyarországra, a forgószárnyas járműveket a Pratt & Whitney 711 lóerős gázturbinás hajtóművével szerelték fel, legnagyobb sebességük 244 kilométer/óra. A helikoptereket műszeres repülésre alkalmas navigációs rendszerrel, éjjellátóval, robotpilótával, digitális képtovábbítóval és TCAS-szel, azaz ütközéselkerülő rendszerrel is felszerelték.

* hír - 2017.01.26.* MTI


 

Megemlékezést tartottak Hejcén

Kép

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei település fölött magasodó Borsó-hegyre 2006. január 19-én zuhant le a szlovák légierő csapatszállító An-24V típusú (5605)  repülőgépe, a fedélzetén utazó 43 békefenntartó katona közül csak egy élte túl a szerencsétlenséget. A település központjában lévő emlékműnél megtartott kegyeleti megemlékezésen a szeretteiket elvesztő családtagok, a katonatársak, a mentésben részt vevők és a helybéliek előtt Peter Gajdos szlovák védelmi miniszter egyebek mellett azt mondta: csak kevesen mondhatják el, hogy minden a tervek szerint alakul. Vannak olyan dolgok, amelyeket legszívesebben kitörölnénk az életből, ilyen 2006. január 19-e is, amikor negyvenkét katona vesztette életét, és hozzátartozóik élete mindörökre megváltozott – tette hozzá.

„Senki nem tudja megmondani, hogy ez a súlyos tragédia miért éppen hazánk erőit sújtotta, a sors játékszabályai nem világosak számunkra, egy dolog azonban bizonyos: az eltelt tizenegy év sem változtat semmit azon, hogy a harminckilenc férfi és a három nő halála sebet ejtett honvédségünk lelkén, ám elsősorban a hozzátartozók lelkén” – hangoztatta a szlovák miniszter, aki együttérzését fejezte ki a szeretteiket elvesztőkkel. Kifejezte köszönetét azért, hogy a magyar fél évek óta ápolja az emlékhelyet, amely örökös emléket állít a hősöknek. Ezt a hejceiknek külön is megköszönte.

Simicskó István honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a katonák mindig a legbecsesebbet teszik kockára, az életüket. Nem önmagukért, hanem családjukért, nemzetükért, hazájukért. A tárcavezető beszédében külön kiemelte a barátságot. Mint mondta: a barátok megértik egymás gondjait, fájdalmát is, és ebben osztozni is képesek. A magyarok, a magyar katonák szívét is szomorúság tölti el azért, hogy a szlovák hadsereg katonái itt, tizenegy évvel ezelőtt életüket vesztették – hangsúlyozta. „Nagyon fájó veszteség ért bennünket. A Hejcén életüket vesztett katonák a békét szolgálták, emléküket mindannyian, magyarok és szlovákok, katonák és civilek és mások kegyelettel, tisztelettel őrzik” – tette hozzá. 

A megemlékezésen – mint minden évben – ezúttal is jelen volt a szerencsétlenség egyetlen túlélő katonája, Martin Farkas.

A kegyeleti megemlékezést megelőzően a tragédia helyszínén, a Borsó-hegyen emelt obeliszket a két miniszter, és a két ország vezérkari főnöke, Benkő Tibor és Milan Maxim koszorúzta meg, akik a negyvenkét áldozat emlékére állított negyvenkét kopjafánál mécseseket gyújtottak.

* hír - 2017.01.19.* HAON