Magyar Repüléstörténeti Társaság
Hungarian Aviation Historical Society


Bejelentkezés

Hírek 2017


 

 

Megérkezett az első két oktató repülőgép Szolnokra

Kép     Kép     Kép     Kép     

 

Két korszerű, Zlin Z-242L típusú (21,22-es oldalszámú) cseh repülőgépet és JTAC (előretolt repülésirányító, Joint Terminal Attack Controller) szimulátort adtak át ünnepélyes keretek között pénteken Szolnokon, az Ittebei Kiss József helikopterbázison.

A most beszerzett gépek kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, futár feladatra, akár árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek. A két Zlin Z-242L típusú kiképző és a két Zlin Z-143LSi típusú felderítő és futár repülőgép már korszerű, digitális műszerekkel felszerelt. E gépek műszerezettsége olyan, hogy nemzetközi légi forgalomban is részt tudnak venni, hatótávolságuk 800 kilométer és négy órát képesek egy feltöltéssel repülni. A magyar honvédségi rendszerbe állított új repülőgépek azokat a JAK-52-es kiképző repülőgépeket váltják le, amelyek az '50-es, '60-as évek technikai színvonalának felelnek meg, és további üzemeltetésük már nem lehetséges.

Simicskó István honvédelmi miniszter beszédében handsúlyozta, hogy modernizációra van szükség, fejleszteni kell a Magyar Honvédséget. Ezt a célt szolgálja a tíz évre szóló, Zrínyi 2026 néven meghirdetett honvédelmi és haderőfejlesztési program, amely megőrzi a hagyományokat, az értékeket, a bajtársiasságot és a hazaszeretetet is. A program egyik kézzelfogható eredménye ennek a két repülőgépnek a megérkezése is. A miniszter kiemelte: a 2016-os nyílt közbeszerzési eljáráson a legkedvezőbb ajánlatot a cseh Zlin Aircraft nyújtotta be. Ennek nyomán április végéig a most átadott két Zlin Z-242L típusú kétüléses repülőgép mellett további kettő Zlin Z-143LSi típusú négyüléses repülőgép érkezik Magyarországra. A nettó 363 millió forintos beszerzés a gépeken felül tartalmazza a pótalkatrészeket, tartozékokat, az állomány át- és kiképzését is. 

A mintegy másfél milliárd forint összértékű JTAC szimulátor Szolnokra telepítése amerikai támogatással valósult meg. A valósághű virtuális harcteret szimuláló rendszer rendkívül fontos eszköze a repülésirányító katonák kiképzésének és ilyen berendezéssel a régióban egyedül Magyarország rendelkezik.

* hír - 2017.03.24.* MTI


 

Tizenöt éves együttműködő partnerünk a HungaroControl

Kép     Kép     Kép     Kép

 

Tizenöt éve vált önálló társasággá a magyar légiforgalmi szolgálat. Az ezt megelőző három évtizedben hazánk légi közlekedésének szervezését és irányítását, valamint a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetését a költségvetési szervként működő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság látta el. E két feladatkör szétválasztásával alakult meg 2002 januárjában a HungaroControl és a Budapest Airport, így az iparágban általánosan elterjedt modell szerint Magyarországon is háromszereplős lett a légi közlekedés. Az eltelt tíz év alatt a HungaroControl Zrt. a nemzetközi légiforgalmi irányítás élenjáró szolgáltatója, magyarország egyik legsikeresebb állami tulajdonú vállalata lett.

Tízenöt év alatt a technológia és az infrastruktúra területén óriási fejlesztéseket hajtott végre a magyar légiforgalmi szolgálat. A világszínvonalú MATIAS irányító és tájékoztató szoftvert az egyre nagyobb szakmai elvárásokat követve 8 alkalommal tovább fejlesztette, a repülőtéren speciális mozgásérzékelő rendszert telepített, illetve modernizálta az összes hazai radarkomplexumot. A régi (ANS I.) légiforgalmi irányító központ szomszédságában, összesen 13 milliárd forintos beruházással, uniós támogatással 2013-ra a világ egyik legkorszerűbb irányító központját építette fel (ANS III.), míg az ANS I létesítményben légi navigációs tudásközpontot hozott létre. Itt kapott helyet a HungaroControl nemzetközi kutatás-fejlesztési centruma és az Entry Point Central oktatási akadémia. 2014. április 3-án újranyitották a Koszovó feletti magas légteret. A NATO/KFOR felkérésére - Európában egyedülálló módon -  azóta Budapestről irányítják az ottani forgalmat. 2015 januárjában elindította a Web Alapú Légiforgalmi Tájékoztató Elektronikus Rendszert (WALTER), hogy a honlapon bárki tájékozódhasson a Budapest körzetén belülk mozgó légi járművek repülési adatairól. 2015. február 7-től  Európában elsőként a HungaroControl  vezette be Magyarország légterében a Freee Route Airspace (FRA) rendszert, melyben a repülőgép vezetők maguk jelölhetik ki a repülési tervükben, hogy kijelölt két be- és kilépő pont között hol kívánnak a legrövidebb úton átrepülni a légtérben. A Liszt Ferenc repülőtéren le- és felszálló repülőgépek útvonala a közelkörzetben repülésbiztonsági okokból szabályozott.

2002-ben évente 434 ezer légi járművet kezeltek a légiforgalmi irányítók hazánk légterében, a tavalyi évben ez a szám már megközelítette 760 ezeret, amelynek 13 százaléka érintette menetrendszerűen a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.

* hír - 2017.02.07.* MRT/HC


 

A rendőrség átvette MD902-es típusú helikoptereit

Kép     Kép

 

A rendőrség átvette a nemrég beszerzett öt MD902-es helikopterét, melyek februártól váltják a Mi-2-eseket. Az ünnepélyes átadáson mondott beszédében Papp Károly országos rendőrfőkapitány felidézte, hogy alig száz éve szállt fel az első magyar repülőgép, majd a hatóságok felismerték, hogy szabályokat kell bevezetni a repüléssel kapcsolatban, amelyeket ellenőrizni is kell. A második világháború után már folyamatosan nyíltak a repülőklubok, ezért létrehozták a rendőrségen belül a Légirendészeti Kapitányságot. Az első szolgálati repülést egy csehszlovák Sokol repülőgéppel teljesítették. Azóta számos típus teljesített szolgálatot a rendőrségnél, csehszlovák és lengyel gépek váltották egymást, majd az 1970-es években megérkeztek az első helikopterek, a szovjet Mi-2-esek. Ezt a típust váltják az amerikai MD500-as és 902-es gépekkel, utóbbiból öt darab érkezett, az utolsó példány tavaly decemberben landolt Budapesten. A korábban beszerzett MD500-asokkal együtt kilenc amerikai helikopter teljesít februártól szolgálatot a rendőrség flottájában.

Papp Károly elmondta, hogy a helikopterek feladata a polgári repülésben résztvevők, a repülőterek, a légi járművek ellenőrzése, eltűnt emberek felkutatása, a közbiztonság fenntartása, a vízi és közúti forgalom ellenőrzése, kiemelt állami vezetők szállítása és a határvédelem lesz.
A flottába állított MD902-esek a németországi Baden-Württemberg tartományból érkeztek Magyarországra, a forgószárnyas járműveket a Pratt & Whitney 711 lóerős gázturbinás hajtóművével szerelték fel, legnagyobb sebességük 244 kilométer/óra. A helikoptereket műszeres repülésre alkalmas navigációs rendszerrel, éjjellátóval, robotpilótával, digitális képtovábbítóval és TCAS-szel, azaz ütközéselkerülő rendszerrel is felszerelték.

* hír - 2017.01.26.* MTI


 

Megemlékezést tartottak Hejcén

Kép

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei település fölött magasodó Borsó-hegyre 2006. január 19-én zuhant le a szlovák légierő csapatszállító An-24V típusú (5605)  repülőgépe, a fedélzetén utazó 43 békefenntartó katona közül csak egy élte túl a szerencsétlenséget. A település központjában lévő emlékműnél megtartott kegyeleti megemlékezésen a szeretteiket elvesztő családtagok, a katonatársak, a mentésben részt vevők és a helybéliek előtt Peter Gajdos szlovák védelmi miniszter egyebek mellett azt mondta: csak kevesen mondhatják el, hogy minden a tervek szerint alakul. Vannak olyan dolgok, amelyeket legszívesebben kitörölnénk az életből, ilyen 2006. január 19-e is, amikor negyvenkét katona vesztette életét, és hozzátartozóik élete mindörökre megváltozott – tette hozzá.

„Senki nem tudja megmondani, hogy ez a súlyos tragédia miért éppen hazánk erőit sújtotta, a sors játékszabályai nem világosak számunkra, egy dolog azonban bizonyos: az eltelt tizenegy év sem változtat semmit azon, hogy a harminckilenc férfi és a három nő halála sebet ejtett honvédségünk lelkén, ám elsősorban a hozzátartozók lelkén” – hangoztatta a szlovák miniszter, aki együttérzését fejezte ki a szeretteiket elvesztőkkel. Kifejezte köszönetét azért, hogy a magyar fél évek óta ápolja az emlékhelyet, amely örökös emléket állít a hősöknek. Ezt a hejceiknek külön is megköszönte.

Simicskó István honvédelmi miniszter úgy fogalmazott: a katonák mindig a legbecsesebbet teszik kockára, az életüket. Nem önmagukért, hanem családjukért, nemzetükért, hazájukért. A tárcavezető beszédében külön kiemelte a barátságot. Mint mondta: a barátok megértik egymás gondjait, fájdalmát is, és ebben osztozni is képesek. A magyarok, a magyar katonák szívét is szomorúság tölti el azért, hogy a szlovák hadsereg katonái itt, tizenegy évvel ezelőtt életüket vesztették – hangsúlyozta. „Nagyon fájó veszteség ért bennünket. A Hejcén életüket vesztett katonák a békét szolgálták, emléküket mindannyian, magyarok és szlovákok, katonák és civilek és mások kegyelettel, tisztelettel őrzik” – tette hozzá. 

A megemlékezésen – mint minden évben – ezúttal is jelen volt a szerencsétlenség egyetlen túlélő katonája, Martin Farkas.

A kegyeleti megemlékezést megelőzően a tragédia helyszínén, a Borsó-hegyen emelt obeliszket a két miniszter, és a két ország vezérkari főnöke, Benkő Tibor és Milan Maxim koszorúzta meg, akik a negyvenkét áldozat emlékére állított negyvenkét kopjafánál mécseseket gyújtottak.

* hír - 2017.01.19.* HAON