Magyar Repüléstörténeti Társaság
Hungarian Aviation Historical Society


Bejelentkezés

Hírek 2015


 

Kitüntetések a Polgári Repülés Világnapja alkalmából

Kép

2015. december 07-én szakmai fogadás keretében átadták a 2015. évi Magyar Polgári Repülésért Érdemérmeket. A Kuratórium javaslata alapján a közlekedést felügyelő miniszter Magyar Polgári Repülésért Érdemérmet adományozott Benkő Attilának, a sármelléki repülőtér vezetőjének, elismerve mindazt az erőfeszítését, amit a sármelléki repülőtér fenntartásáért, ismételt üzembe helyezéséért, üzemeltetéséért tett. Szintén Polgári Repülésért Érdemérmet adományozott Lichtenberger Tamásnak, a Lufthansa légitársaság budapesti station managerének, kiemelve a budapesti nemzetközi repülőtérre közlekedő légi társaságok képviselőjeként végzett tevékenységét. Polgári Repülésért Érdemérmet kapott Rácz János, a BASE Kft. minőségbiztonsági menedzsere, a Lufthansa Technik Budapest nyugalmazott igazgatója, az elmúlt évtizedekben végzett kimagasló innovatív tevékenységéért, valamint Posztumusz érdemérmet kapott Notheisz Antal hőlégballonos, akinek nevéhez köthető az első magyar hőlégballon gyártásának megvalósítása, illetve több fejlesztés a hőlégballonok gyártása és működtetése terén.

Magyar Polgári Repülésért Junior Díj kategóriában két elismerést ítélt oda a Kuratórium: az egyiket Gyöngyösi Diánának, a Travel Service közelmúltban felavatott első női Boeing kapitányának, míg a másikat Maráczy Péter, a Budapest Airport repülőtér üzemeltetési vezetője, az elmúlt években a repülőtér érdekében kifejtett kimagasló tevékenységéért kapta. A díjakat Becsey Zsolt László, közlekedésért felelős helyettes államtitkár adta át.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság Életmű díjban részesítette Kiss Tibort, aki a közeli napokban tölti be 85. életévét, és aki egész eddigi életét a repülésnek szentelte. Tevékeny részese volt többek között a világ egyetlen, ma is repülőképes LI-2-es repülőgépének helyreállításának. Az elismerést Farkas András, az NKH Légügyi Hivatalát vezető elnökhelyettese adta át.

* hír - 2015.12.07.* MRT


 

IV. országos Márton napi makettkiállítás és vásár

Kép     Kép     Kép     Kép     

2015. november 14-15-én negyedik alkalommal került megrendezésre a Márton napi makettkiállítás a békásmegyeri Közösségi Házban. A Go-For-Go Travel szervezésében megrendezett kiállítás sok érdeklődőt vonzott. Társaságunk 8 fővel vett részt az eseményen, ahol Malév plakát- és a kiadványainkat bemutató kiállítást rendeztünk be, emellett pedig könyveinket meg is lehetett vásárolni. Ifjabb v. Szentgyörgyi Dezső édesapjáról tartott eőadást, aki 100 éve született, róla kicsi emlékkiállítás is készült a makettek rengetegében. Kovács Béla tagtársunk a Dongó század repülőgépeiről készített színes, számítógépes rajzokat. Magó Károly tagtársunk a szolnoki makettező klub tagjaként is benevezett elkészült makettjeivel, valamint előadást is tartott a roncskutatás területéről. Molnár Mihály tagtársunk makettekkel színesítette az eladók körét.

   Kép     Kép     Kép     Kép

A Társaság kiállítását és könyvvásárát Harangozó Tamás, Czigler Klára, Fehér József és Pásztóy András felügyelte. A vasárnapi eredményhirdetéskor társaságunk munkáját oklevéllel köszönték meg a szervezők. Szintén oklevéllel jutalmazták ifjabb v. Szentgyörgyi Dezső, Kovács Béla és Magó Károly munkáját. Különdíjat kapott a békéscsabaiak húsdaráló repülőgépe. Felnőtt  és gyermek kategóriában hirdettek eredményt, ahol a díjak az oklevélen kívül a felnőtteknél utazási utalványok, a gyerekeknél makett csomagok voltak. 

* hír - 2015.11.16.* MRT


 

Felavatták Louis Blériot francia pilóta emlékművét Budapesten

Kép   Kép     

2015. október 16-án felavatták Louis Blériot francia pilóta, mérnök emlékművét Budapesten, a IX. kerületi József Attila lakótelepen. A pilóta 106 évvel ezelőtt innen, az akkor még katonai gyakorlótérként funkcionáló területről szállt fel repülőgépével elsőként Magyarországon.

Simicskó István honvédelmi miniszter a szobor avatásán azt hangsúlyozta, hogy fontos megemlékezni azokról az emberekről, akik nemcsak nekünk, magyaroknak, nemcsak a franciáknak, hanem az egész emberiségnek fontosak, hiszen példaképpé váltak. Sokan álmodnak arról, hogy pilóták legyenek, vagy olyan dolgot hozzanak létre, ami használ a közösségnek - mondta a miniszter, hozzátéve: vannak akiknek valóra válnak az álmaik, akik kellő időben tudással, bátorsággal alkotnak. Voltak olyan úttörők, akik felfedeztek, alkottak az egész emberiség javára - tette hozzá, kiemelve, hihetetlen bátorság kellett ahhoz, hogy ezekkel a repülőgépekkel felszálljanak. Simicskó István szerint a Blériot-szobor ösztönöz arra, hogy mindenki alkosson, tegye a dolgát és minél magasabb színvonalon végezze a munkáját. Éric Fournier, Franciaország budapesti nagykövete hangsúlyozta, Louis Blériot a franciáknak a merészség, a bátorság szinonimája, ami ahhoz kell, hogy "feltaláljunk egy új gépet, vagy felszálljunk a levegőbe". A diplomata arra buzdította a jelenlévőket, hogy mint Louis Blériot, legyenek bátrak, valósítsák meg álmaikat. Bácskai János (Fidesz-KDNP), Ferencváros polgármestere felidézte, a mai József Attila lakótelep területe annak idején katonai gyakorlótér volt, onnan szállt föl repülőgépével a pilóta, akinek repülésére kétszázezren voltak kíváncsiak. A polgármester felidézte 1909 októberét, amikor Louis Blériot megérkezett Magyarországra. A korabeli tudósítások egyebek között kiemelték, hogy francia pilóta - aki a La Manche csatornát elsőként repülte át - soha nem szállt fel olyan szimpatikus közönség előtt, mint Budapesten, ezért végzett három repülést, pedig csak 15 percig kellett volna a levegőben maradnia. Harangozó Tamás, a Magyar Repüléstörténeti Társaság elnöke úgy fogalmazott, csendes hallgatag ember volt Louis Blériot, de nagyon bátor, és utat mutatott a jövőnek. A magyar aviatika fejlődésére pedig döntő hatást gyakorolt - tette hozzá. A szobor - amely repülőgépében ábrázolja a pilótát - Kontúr András szobrászművész alkotása.

Részletek Harangozó Tamás elhangzott beszédéből: 

"Hazánkban 1909 őszén kezdte bontogatni szárnyait első magyar aviatikusunk Kutassy Ágoston, aki Franciaországban a Framan fivérek által vezetett mourmeloni pilótaiskolában kezdte tanulmányait. Rákosmezei repülési kísérleteit kezdetben kevés siker kísérte. Eközben a Magyar Aero Club meghívta hazánkba Louis Bleriot híres pilótát, aki hírnevét 1909. július 25-én szerezte, miután elsőként átrepülte a La Manche-csatornát Calais és Dover között. Blériot és kísérői 1909. október 15-én vonattal érkeztek Budapestre, ahol a sajtó nagy reklámmal fogadta őket. Jövetelük az egész fővárost izgalomba hozta. Másnap a napilapok azt is megírták, hogy a bemutatót Blériot kívánságára nem a Vérmezőn, —amint azt eredetileg tervezték — hanem az Üllői út mellett lévő ún. Kis-Rákosi katonai gyalogsági gyakorlótéren – azaz itt a mai József Attila lakótelep helyén - tartják meg október 17-én délután."

"1909. október 17-én ragyogó, csendes őszi idő köszöntött a főváros lakóira és a vidékről ide sereglő nézőkre. A kíváncsiság hatalmas tömegeket vonzott, több mint 200.000 ember tolongott, hogy láthassa Blériot repülését. A tér közepén az üde zöld fűben sárgásan csillogott a Nap sugarai alatt a híres – nevezetes „Blériot IX.”. Amíg a pilóta bemutatkozott az udvari páholyban az előkelő vendégeknek, a szerelők még egyszer átvizsgálták a repülőgépet, a motor és a kormányok működését. Miután Blériot beült gépébe, beindították a 24 LE-s 3 hengeres Anzani motort, majd a pilóta jelzésére elengedték az addig visszatartott repülőgépet. Rövid nekifutás után biztosan emelkedett a magasba a gép és a közönség fölé kanyarodott, akik a látványtól lenyűgözve meghatottan figyelték az első felettük repülő embert. Blériot ezután csökkentette a motor fordulatszámát, így hallhatóvá vált a közönség számára is a merevítő huzalok zizegése. Tett még egy fél kört, majd simán leszállt a gyakorlótér gyepén kijelölt helyre. Ezután még kétszer megismételte a bemutató repülést, hogy a közönség kíváncsiságát kellően kielégítse." 

"Mindhárom felszállás bizonyítéka volt annak az addig oly sokszor vitatott ténynek, hogy az ember a levegőnél nehezebb szerkezettel is biztosan tud repülni! Megértette a tömegekkel, hogy a repülés ügyének támogatása nem illúziók kergetése, hanem megfelelő eszközökkel elérhető valóság."

"A repülő kísérletezők munkája Magyarországon Blériot szereplése után kedvező fordulatot vett. Adorján Antal Blériot monoplánjának mintájára megépítette a Libelle nevű repülőgépét, mellyel 1910. január 10-én végrehajtotta az első hazai sikeres felszállást és repülést. Kutassy Blériot hatására tovább folytatta kísérleti repüléseit, majd 1910 decemberében ő lett az első magyar pilótaigazolvány tulajdonosa. Ezután sorra követték őket a hazai aviatikusok, melynek hatására hazánkban is kezdetét vette a repülés hőskora."

"Louis Blériot repülésnek igazi jelentősége tehát az volt, hogy döntő hatást gyakorolt a magyar aviatika fejlődésére."

Az eseményen Társaságunkat dr. Moys Péter és Révy László is képviselte.

* hír - 2015.10.16.* MTI/MRT


 

Blériot emléktábla avató Ferencvárosban

Kép

 

2015. október 16-án 14.30 órai kezdettel a Budapest Főváros IX. kerület Ferencváros Önkormányzata ünnepélyes keretek között felavatja Kontur András szobrászművész által készített Louis Blériot szobrát. Az avató ünnepség helyszíne: Budapest IX. ker., Dési Huber utca és Ifjúmunkás utca sarokAz ünnepi alkalmon köszöntőt mond dr. Bácskai János Ferencváros polgármestere, Éric Fournier francia nagykövet és Simicskó István honvédelmi miniszter.

* hír - 2015.10.09.* MRT


 

120 éve született dr. Merényi Scholtz Gusztáv orvos vezérőrnagy

Kép     Kép     Kép     Kép

 

2015. szeptember 18-án megemlékezéseket tartottunk dr. Merényi Scholtz Gusztáv (1895.09.18 - 1950.08.19.) orvos vezérőrnagyról, aki 120 évvel ezelőtt született Kassán. Nevéhez fűződik a magyar repülőorvostan megalapítása, a repülőorvosi vizsgálatok bevezetése, egyes vizsgálatfélék kidolgozása. A légierők orvosfőnöke volt, majd  1950-ben koholt vádak alapján kivégezték. 
Délelőtt egykori munkahelyén, a volt Repülőkórházban, az emléktáblájánál emlékeztek meg az ott dolgozók. Ezalatt a repülő szervezetek a farkasréti temetőben lévő sírjánál tartottak koszorúzást, melyen a HA-AME Magyar Repülőorvosi Vizsgálók Egyesülete, az NKH Légügyi Hivatala, valamint a Magyar Repüléstörténeti Társaság vett részt. A katonai tiszteletadással levezényelt megemlékezésen dr. Hardicsay Gábor ismertette az elhunyt életrajzát.
Délután a Légügyi Hivatal irodaházában, szakmai konferencián emlékeztek meg dr. Merényi Scholtz Gusztávról, mint a Légierők orvosfőnökéről (dr. Moys Péter), mint magánemberről (dr.Varga Béla Ottó), valamint repülőorvosi munkásságáról (dr. Hardicsay Gábor). Az eseményeken társaságunkat Czigler Klára, dr. Moys Péter és Harangozó Tamás képviselte.

* hír - 2015.09.18.* MRT


 

Elbúcsúztattuk Kertész Gyula tagtársunkat

Kép

2015. szeptember 11-én búcsúztattuk tagtársunkat, Kertész Gyula Béla nyá. mk. alezredest. Az Új köztemető szóró parcellájában katonai tiszteletadással történt a megemlékezés, melyen társaságunkat három fő képviselte. A búcsúztatón Dr. Hegedűs Dezső főszerkesztő tagtársunk mondott búcsúbeszédet, majd elhelyeztük a megemlékezés virágait.

* hír - 2015.09.12.* MRT


 

Elhunyt Kertész Gyula tagtársunk

Kép

Fájó szívvel tudatjuk, hogy augusztus 19-én reggel, hosszas betegség után 86. évében elhunyt Kertész Gyula tagtársunk. 

Repülő pályafutását 1948-ban a Honvéd Kossuth Akadémián kezdte, ahová önként jelentkezett, majd Vasvári Pál Szakkiképző Tiszti Iskolán folytatta. Avatása után a Légierőknél tevékenykedett, műszaki tisztként. Leszerelése után a MALÉV Sajtópropaganda Osztályán dolgozott. A vállalat újságaiban számolt be repülő eseményekről. Tagja volt a MALÉV Repülés- és Üzemtörténeti Körnek, majd jogutódjának, a Magyar Repüléstörténeti Társaságnak. Alapító tagja volt a Magyar Veterán Repülők Egyesületének. 1955. szeptember 10-től október 22-ig a "Repülés fejlődése" címmel kiállítást rendeztek a városligeti Petőfi-csarnokban a Társadalom és Természettudományi Ismeretterjesztő Társaság kezdeményezésére. A forgalomból kivont utasszállító repülőgép megmentésében is munkálkodott. Kapcsolatba került az Ideig­lenesen Magyarországon tartózkodó Szovjet Légierő katonáival, nevéhez fűződik a 48-as és a 04-es fedélzeti számú szovjet katonai szállító repülőgépek hazánkba hozatala. A repülő szakirodalom terjesztésével foglalkozott, amíg egészsége megengedte. Szinte minden közös megmozduláson részt vett. 

Kertész Gyula Béla nyá. mk. alezredes hamvasztás utáni búcsúztatása, majd szórása, katonai tiszteletadással 2015. szeptember 11-én 12.00-kor az Új köztemető szóróparcellájában lesz.

* hír - 2015.08.19.* MRT


 

Elhunyt Szűcs József László

 

Fájó szívvel tudatjuk, hogy életének 89. évében, augusztus 5.-én elhunyt Szűcs József László tudományos, technikai szakújságíró, a repülés megszállottja . 

* hír - 2015.08.13.* MRT


 

Programajánló

Kép

A Könyvhéten 2015. június 6-án szombaton 12.00 – 13.00 óra között Timár Gábor tagtársunk dedikálja a Magyar Királyi Honvéd Légierőkről szóló regényét a Vörösmarty téren, a 73. számú HUNGAROVOX pavilonnál. 

* hír - 2015.05.31.* MRT


 

Sikerrel zárult a Múzeumok Majálisa programsorozat

Kép     

Május 17-én, vasárnap zárult a Múzeumok Majálisa program, amely sok látogatót vonzott a Nemzeti Múzeum kertjébe. Az ország minden tájáról képviseltették magukat a múzeumok, gyűjtemények.  A programsorozaton belül az Etele Helytörténeti Gyűjtemény a XI. kerület repüléstörténetét mutatta be a Magyar Repüléstörténeti Társaság segítségével. Ifj. Winkler László fényképekkel, repülőgép makettekkel, Czigler Klára szintén fényképekkel támogatta a gyűjtemény kiállítási anyagát. A gyerekek körében igen népszerűek voltak az óriás puzzlék, melyek egy-egy képről készültek. 

* hír - 2015.05.17.* MRT


 

Programajánló

Kép     Kép

A Honvéd Kultúrális Központ "35 éves a Magyar űrhajózás" címmel ismeretterjesztő kiállítást rendez a Stefánia Palota galériájában. A kiállítás megtekinthető 2015. május 18-tól 28-ig, naponta 13-18 óráig.

100 éve kezdődött a nagy háború címmel 2015. május 28-án 17 órai kezdettel előadásokat tartanak a Stefánia Palota Gobelin termében. A belépés díjtalan!

* hír - 2015.05.07.* MRT


 

25 éves a BEOSZ

Kép

2015. május 06-án fennállásának 25. évfordulója alkalmából megemlékező ülést tartott a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetsége. Az összejövetelen a külföldi és hazai vendégek bepillantást nyertek a szervezet életébe, a kiemelkedő munkát végzőket pedig elismerésekkel jutalmazták. Ezt követően a nívós díjakkal elismert Honvéd Táncegyüttes előadását tekinthették meg az érdeklődők. A programok ebéddel, és a XXIV. Katona Nemzedéki Találkozóval zárultak.

* hír - 2015.05.06.* MRT


 

Ferihegyről startolt a Magnus Fusion/NatGeo expedíció

Kép

Ma délben a Budapest Airport történelmi 1. Termináljáról indult útnak a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció, amelynek kétfős személyzete arra vállalkozott, hogy a magyar építésű Magnus Fusion túragéppel körberepülik a Földközi-tengert. Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós/videós ezzel a különleges úttal kíván tisztelegni Bánhidi Antal és Bisits Tibor pilóta 82 évvel ezelőtti rekordja előtt, akik a Gerle 13 típusú magyar tervezésű és építésű, kétfedelű repülőgéppel tették még a kalandos 12 500 kilométeres utat.
Napra pontosan ugyanekkor, azaz 1933. február 19.-én indult el útjára Bánhidi Antal a saját tervezésű kétfedelű Gerle 13 típusú repülőgéppel, hogy Bisits Tibor pilóta társaságában elsőként repüljék körbe a Földközi-tengert. A másfél hónapig tartó úton 100,5 óra tiszta repült idő alatt teljesítették a 12 500 kilométeres távot a Budapesti Műszaki Egyetemen Bánhidi által tervezett és megépített Gerle 13-assal. Az ő rekordrepülésük előtt tiszteleg mostani útjával a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció kétfős csapata: Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós/videós.
Az expedícióhoz választott Magnus Fusion típusú repülőgépet Kecskeméten építi a Magnus Aircraft Zrt. magas minőségű kompozit (üvegszálas műanyag) elemekből. A Magnus Fusion könnyű túrarepülőgép, legnagyobb sebessége 280 km/h, bár a gazdaságos utazósebesség 180-220 km/h körüli lehet, a gép tartályába max. 90 liter 95-ös benzin tankolható. A Magnus Fusiont négyhengeres, léghűtéses Rotax 912S négyütemű motor hajtja 73,6 kW (kb. 100LE) teljesítménnyel. (Érdekesség, hogy Bánhidiék Gerle 13-sát is egy 100 LE teljesítményű, öthengeres Genet-Major léghűtéses csillagmotor hajtotta). A Magnus Fusion szárnyainak fesztávolsága 8,33 m, a szárnyfelület nagysága 10,59 m², a gép hossza 6,62 m, magassága pedig 2,4 méter.
A Magnus Fusion/NatGeo expedíciót számos jelentős cég, köztük a Budapest Airport is támogatja. A támogatók között ott van a Szentkirályi ásványvíz is, ezért lett a HA-XCN lajstromjelű gép a Vízangyal névre keresztelve. Az expedíció útjáról a tervek szerint rövidebb videó riportokban számol be a National Geographic Channel ismeretterjesztő tévécsatorna, a nem mindennapi útról pedig később hosszabb dokumentumfilm is készül. A Földközi-tenger keleti medencéjében, Szíriában dúló polgárháború miatt a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció kénytelen lesz Izraelből Ciprus érintésével eljutni Törökországba, mert a biztonsági helyzet nem teszi lehetővé az átrepülést a szíriai partok felett. Az expedíció tervek szerint március végén érkezik vissza Magyarországra.
Az indulás előtt Hankusz Kálmán, az expedíció fotósa elmondta: „A tervek szerint 15 országot érint a túra, de ez még a biztonsági helyzet függvényében változhat. Emiatt a Közel-Keletről Ciprus érintésével repülünk át Törökországba. Óriási büszkeség a számunkra, hogy az expedíció során magyar építésű géppel repüljük körbe a Földközi-tengert.”

* hír - 2015.02.19.* Budapest Airport


 

39. Repüléstörténeti Konferencia

Kép

A Magyar Repüléstörténeti Társaság elnöksége meghívja tagjait és minden kedves érdeklődőt a 2015. február 21-én szombaton rendezendő 39. Repüléstörténeti Konferenciára. A rendezvény helyszíne a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Konferenciaterme. Az esemény kezdési időpontja 12.30 perc. 

Program:

12.30-13:00 Könyvbemutatóval egybekötött előadás a Magyar Királyi Honvéd Légierőkről

A Magyar Királyi Honvéd Légierőkről „Fellegek Lovagja” címmel írt és Társaságunk által kiadott történelmi regényét mutatja be Tímár Gábor. A könyvbemutató során Dr. Moys Péter ny. légiforgalmi irányítóval tart közös előadást "A JELSZÓ EXCALIBUR VOLT" címmel,  amelyben a korai magyar katonai aviatika kockázatos, szigorúan titkos, mégis világpolitikai jelentőségű repülőútjának igaz történetét tárják elénk. A bemutató után az író dedikálja könyvét, melynek ára 2500Ft.

13:15-16:45 óráig a konferencia anyagok tárgyalása. Levezető elnök dr. Moys Péter

A Konferencia másnapján azaz 2015. február 22-én vasárnap 10.00 órától folytatjuk a konferencia anyagok tárgyalását!

Minden érdeklődőt és tagjainkat szeretettel várjuk!

* hír - 2015.02.07.* MRT


 

Európában elsőként a HungaroControl vezeti be a szabad légtérhasználat leghatékonyabb verzióját

Kép

2015. február 5-től Európában elsőként a HungaroControl törli el a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az új forgalomszervezési koncepció (Hungarian Free Route, HUFRA) lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek. Szakértők szerint ezzel a megoldással a hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet, így a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takaríthatnak meg, és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.
Az Európai Bizottság rendelete (716/2014) értelmében a szabad légtérhasználat, azaz a „free route” bevezetése 2022. január 1-jére 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz a léginavigációs szervezetek számára. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat, a HungaroControl jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette az előírást, így a repülőgépek a magyar légtér teljes vertikumában igénybe vehetik a „free route” szolgáltatást.
A HUFRA alkalmazásával a repülőgépek a lehető legrövidebb, vagyis szükségtelen töréspontok beiktatása nélküli úton tehetik meg a magyar légtérbe belépő és az onnan kilépő pontjaik közötti távolságot. A légitársaságok így a lehető leggazdaságosabb és leg környezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. A koncepciónak köszönhetően egy év alatt csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet a Magyarországon átrepülő járatok repülési útvonala – az ezen a távon megspórolt üzemanyaggal egy repülőgép akár harmincszor is körberepülhetné a Földet.
Európában már több államban (pl.: Portugália, Írország, Dánia, Svédország) is bevezették a „free route” koncepciót, de az útvonal rendszer megtartása mellett, a légitársaságok csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett használhatják azt. A HungaroControl által kidolgozott koncepció lényege, hogy valódi szabadságot biztosít a magyar légtérben. A HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.
„A magyar légi navigációs szolgálat által kidolgozott megoldást az EUROCONTROL szakértői és FAB CE partnereink is követendő példának tekintik. Az államhatárokon átívelő „free route” működés technikai és operatív feltételeinek megteremtéséről már tárgyalásokat folytatunk az osztrák és horvát, valamint a szlovén léginavigációs szolgálat vezetőivel. A továbbiakban tervezzük az együttműködést más FAB-ok területén működő szolgáltatókkal is” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A szolgáltatás bevezetését a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító rendszerének, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) rendszernek folyamatos innovációja tette lehetővé. A HUFRA bevezetését több hetes gyakorlatsorozat előzte meg a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában (Centre of Research, Development and Simulation, CRDS). A koncepció végső formáját a magyar légteret jellemzően használó húsz légitársaság szakembereinek véleményezését követően nyerte el.

* hír - 2015.02.05.* HungaroControl


 

Tudományos szimpózium

Kép

2015. február 13-án pénteken 9 órától a Szemere Bertalan Magyar Rendvédelem-történeti Tudományos Társaság „65 év a polgári magyar állam közbiztonságának szolgálatában. 25 év az első polgári magyar központosított, közbiztonsági őrtestület története művelésének a szolgálatában.” címmel a XV. magyar közbiztonság-történeti tudományos szimpóziumát tartja az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának tanácstermében. Cím: 1053 Budapest, Egyetem tér 1-3. 

* hír - 2015.02.02.* MRT


 

Negyven éve szenvedett katasztrófát Ferihegyen a HA-MOH

Kép

Napra pontosan negyven évvel ezelőtt, 1975. január 15-én délután 17:21:53LT perckor a Ferihegyi repülőtér 31-es futópályáján a Berlinből hazatérő HA-MOH lajstromjelű IL-18V típusú repülőgép katasztrófát szenvedett. A repülőgép MAH801A járatszámmal 15:50-kor szállt fel Berlinből és repült hazafelé, majd 17:05 perckor lépett be a magyar légtérbe. Ekkor Ferihegyen sűrű ködben 30 m-es függőleges és 300 m-es vízszintes látás volt. Az irányítás engedélyt adott süllyedésre egészen 2150 méteres magasságig. 17:18 perckor a repülőgép a 13-as pályairányon megkezdte a leszállási manővereket. Mintegy 3 km-rel a pálya előtt a MOH balra letért a pálya középvonalától, ezért az irányítás 330 fokos irány felvételére utasította a repülőgép személyzetét. 17:21:15 perckor a személyzet az elhatározási magasságon a leszállási folyamatot megszakította és szabvány átstartolás szerűen elhagyta a siklópályát. Az irányító látva a radarján, hogy a repülőgép emelkedésbe kezd, utasította a pilótákat a 310°-os pályairány tartására és a 600 m-es magasságra történő emelkedésre, majd átadta a közelkörzeti irányításnak. Ezt a közleményt még nyugtázta a személyzet, azonban pár másodperccel később a repülőgép jele eltűnt a radarképernyőről és hatalmas detonációt lehetett hallani. A HA-MOH az ismételt hívásokra sem felelt így azonnal riasztották a tűzoltókat. Sajnos, amire gondoltak beigazolódott, a repülőgép 17:21:53 mp-kor a pályaküszöbtől 1360 m-re, a futópályától 120-m-re balra a „B” gurulóút magasságában a földnek ütközött és megsemmisült. A roncsok 450m hosszan és 100 m szélességben szóródtak szét.

A katasztrófában életüket vesztették:


Szerencsés András(42) – parancsnok
Lengyel György(30) – másodpilóta
Ágoston Lajos(47) – navigátor
Szatmári István(49) – rádiós navigátor
Pogány Béla(44) – hajózó szerelő
Varga Katalin(28) – légi utaskísérő
Pálfai Erzsébet(23) – légi utaskísérő
Hámori Andrea(22) – légi utaskísérő
Vána János(23) – légi utaskísérő

* hír - 2015.01.15.* MRT


 

Eltemették Kerekes Adrienn, neves vitorlázó műrepülőt

Kép     Kép

2015. január 09-én búcsúztatták Dr. Stentzl Ferencné született Kerekes Adrienn (1931-2014) vitorlázórepülő oktatót, vitorlázó műrepülőt a budakeszi Református Templomban. A búcsúszertartást követően a gyászolók a farkashegyi repülőtéren vettek tőle végső búcsút.

* hír - 2015.01.10.* MRT


 

Megemlékezések v. Szentgyörgyi Dezsőről

Kép     Kép    Kép

 

A MH59. v. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis névadója 100. születésnapjának évfordulóján az alábbi megemlékezéseket tartja, melyre minden repülőbarátot ezúton meghív. 2015. január 06-án 11 órakor a farkasréti temető 11. parcellájában, a sírnál megemlékezést és koszorúzást, majd 13 órakor a lakóháznál lévő emléktáblánál (Bp. II. Keleti Károly u. 2.) megemlékezést és koszorúzást tartanak. 2015. január 09-én 10 órakor Enyingen előadást és koszorúzást tartanak.

* hír - 2015.01.05.* MRT